Sytuacja finansowa Przewozów Regionalnych, już obecnie niezwykle trudna, może w niedługim czasie jeszcze bardziej pogorszyć. Portal Samorządowy poinformował, że od przyszłego roku samorządy wojewódzkie mają stracić bowiem dostęp do środków z Funduszu Kolejowego, które przeznaczane były m.in. na proces restrukturyzacji PR oraz na inwestycje taborowe w tej spółce.
W Programie rzeczowo-finansowym wykorzystania środków FK w latach 2014-2019 ma nie być – jak informuje Portal Samorządowy – możliwości wykorzystania tych środków przez samorządy wojewódzkie. Temat ten był poruszany podczas ostatniego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Cytowany przez Portal Samorządowy Jacek Protas, marszałek woj. warmińsko-mazurskiego, reprezentujący podczas posiedzenia KWRiST stronę samorządową, zwrócił się do rządu o zmianę tej decyzji. - Propozycje resortu transportu, w dużym uproszczeniu, idą w kierunku pozbawienia tego źródła zasilenia województw z przeniesieniem ich na inwestycje realizowane przez PKP PLK. Województwa nie chcą się zgodzić na takie rozwiązanie, bo przed nimi trudne zadanie dalszej modernizacji taboru w spółce Przewozy Regionalne – mówił na posiedzeniu Komisji marszałek Protas, zwracając też uwagę, że poza inwestycjami taborowymi, środki z Funduszu Kolejowego województwa wykorzystywały też na usamorządowienie PR.
Odebranie województwom środków z Funduszu Kolejowego najprawdopodobniej oznaczać będzie dalsze pogorszenie sytuacji finansowej Przewozów Regionalnych, która i tak jest obecnie dramatyczna. Od kilku dni zbieramy i publikujemy na portalu Rynku Kolejowego komentarze nt. sytuacji, w jakiej znalazły się PR po tym, jak Ministerstwo Finansów odmówiło zabezpieczenia w rezerwie celowej na 2014 r. kwoty 1,2 mld zł na usamorządowienie PR.
Maciej Jankowski, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, także obecny na posiedzeniu KWRiST, poinformował że w najbliższym posiedzeniu Konwentu Marszałków weźmie udział przedstawiciel resortu transportu, by omówić kwestie restrukturyzacji PR oraz Funduszu Kolejowego. Jankowski zaznaczył jednak jednocześnie, iż jego zdaniem nie należy traktować tych dwóch kwestii jako jedność.
Fundusz Kolejowy funkcjonuje od 2006 r. Źródłem jego finansowania jest opłata paliwowa – rokrocznie na FK przeznaczane jest 20% opłaty paliwowej. Dodatkowo, na wniosek samorządów wojewódzkich, w 2009 r. kwota ta została powiększona – o 200 mln zł na 2009 r. i o 100 mln zł w każdym kolejnym roku w latach 2010-15. Zgodnie z zapisami Ustawy o Funduszu Kolejowym, z FK finansowane są, oprócz inwestycji taborowych dokonywanych przez samorządy wojewódzkie, także m.in. działania inwestycyjne i eksploatacyjne PKP PLK oraz finansowane jest sukcesywne nabywanie od PKP SA przez Skarb Państwa akcji PKP PLK.
Szczegółowy plan wydatków zawiera się w zatwierdzanym rokrocznie przez rząd Programie Rzeczowo-Finansowym FK. W 2013 r. Fundusz dysponuje kwotą 1,32 mld zł, z czego dla samorządów przeznaczone jest prawie 137 mln zł. W 2012 r. FK dysponował znacznie mniejszą kwotą (982 mln zł), natomiast dla samorządów przeznaczona była ponad dwukrotnie większa kwota niż obecnie – prawie 281 mln zł, z czego prawie 131 mln zł przeznaczone były na inwestycje taborowe, a pozostała kwota na dofinansowanie organizacji kolejowych przewozów w województwach.